lördag 21 februari 2009

Lugn träningsvecka

Jag har nu kört en vecka med lugn träning och det var nog ett bra beslut för jag har känt mig väldigt kraftlös och seg.Man måste försöka att lyssna på sin kropp och anpassa träningen efter hur man känner sig både mentalt och kroppsligt.Det är lördagkväll nu och jag har nyss ätit en stor portion älgbiffar med gräddsås och mycket potatis(paltkoma),fettryck .Det känns som att kraften är på väg tillbaka,så till veckan blir det hårdkörning.



Mitt tränings upplägg ser ut som följer.



Måndagar : bröst och axlar .
Tisdagar:rygg och mage.
Onsdagar: viiila.
Torsdagar :ben och vader.
Fredagar: armar
Lördag och Söndag viila .
Jag förespråkar fria vikter och minst 1 basövning för varje muskelgrupp.

De övningar som körs är .......
Dag 1 : bänkpress,lutande hantel pressar, lutande flyes, stående stångpressar,sidolyft med hantel , framåtlutad cabledrag.

Dag 2: marklyft, stångrodd,chins,crunches,sittande benlyft

Dag 3 :benböj, hacklift,benspark,bencurl


Dag 4: stångcurl,scottcurl,hammercurl,smal bänkpress,push down,kickback med hantel.



Under 4 veckor följer jag detta program och under den tiden så är vilan mellan seten 2 min och repsantalet ligger på 12,8,6,6 i varje övning.



Kom ihåg att kvalitet är bättre än kvantitet och att Rom inte byggdes på några dagar , under de 20 år jag tränat så har jag i snitt gått upp 1,5 kilo muskler per år så det gäller att ha tålamod........


VILJA,TÅLAMOD,HÄNGIVENHET=RESULTAT

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant blogg som absolut kommer följas! Jag gillar din syn på kost och träning.
    Hoppas att kroppen är utvilad så du kan ge fullt i veckan!

    /Eric

    SvaraRadera
  2. hej Christer!

    kommer ihåg mitt första gym besök, 14år gammal.
    med ett semi anorektiskt utseende och fjärilar i magen gick jag ner för den långa källartrappan till bollsta hallens gym.
    väl där nere hade jag ingen aning om vad jag skulle syssla med..
    jag gav upp träningen ganska snabbt, för att 10 år senare bli biten på riktigt!
    önskar jag hade vetat samma sak då som jag vet idag.

    hade bra o lev väl

    mvh Markus

    SvaraRadera